Bagere henter også inspiration hos kosteksperter

Ændrede kostvaner betyder, at mange danske bagerforretninger er i gang med at forny sig. Det betyder, at rundstykkerne og wienerbrødet nu har fået selskab af lækre og velsmagende produkter med fuldkorn, højt proteinindhold og gode næringsstoffer.

Nogle af ideerne til nye, sunde produkter kommer fra Uday Singh. Han er personlig træner og kostvejleder hos Fit & Sund, og han har fingeren på især de unges kost-puls.

Uday vil gerne inspirere bagerne til at lave flere sunde produkter, fordi han mener, at bagerbutikkerne kan noget særligt: De kan tilbyde håndlavet, professionel kvalitet, som dagligvarebutikkerne ikke kan.

Her er noget af det, han har sagt til bagermestrene:

Mange unge har forstået, at deres helbred og velbefindende hænger meget sammen med, hvad de spiser. Hvis de har hovedpine eller maveproblemer, søger de svaret i kostomlægninger. Kosten er blevet et instrument for de unge til at blive bedre udgaver af dem selv.

Der er to overordnede pejlemærker for den kostbevidste unge: Masser af protein og kun lidt sukker. Mange unge planlægger dagens kost rundt om træningen. De tænker på, hvad de skal spise før træning og igen bagefter: Før træningen er det masser af protein og kun lidt sukker – bagefter må der gerne være flere kulhydrater, fx lidt sukker, i kosten.

Det ville være cool, hvis min bager tilbød muffins eller pandekager bagt med masser af protein og kun lidt sukker. Og måske en skål skyr med mandler og bær. Dét ville jeg helt klart gå efter tidligt på dagen. Senere, når jeg har trænet, vil smoothien og den fyldige salat lokke – specielt hvis der er gode kulhydrater som fuldkorn, quinoa eller brune ris i.

Når noget smager sundt, så smager det godt. Man skal ikke være bange for, om hampefrøene giver lidt bitterhed, eller om grønkålen smager ”grønt”. Det er blot en ekstra kvalitet, der bekræfter mig i, at jeg faktisk gør noget godt for sig selv.

Bagerne kan tilbyde gode, friskbagte produkter med masser af protein, kun lidt sukker og med gode kvalitetsråvarer. Fremstillet i hånden og ikke på fabrik.

 

Gode råvarer, du finder i flere og flere bagerbutikker
• Bær (masser af antioxidanter)
• Hytteost, skyr (lette proteinkilder)
• Hamp, hirse, kikærter, linser (ingen gluten + gode proteinkilder)
• Rødbeder (gode inden træning; udvider blodkarrene)
• Kål (helst rå; mister næringsværdi ved hård opvarmning)
• Nødder, fx mandler og valnødder (gode fedtstoffer)
• Naturlige sødemidler med lavt kalorieindhold (fx stevia)

© 2020 All rights reserved.
Dette site faciliteres af CBP A/S.


Find din lokale bager